SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Spårvägen Cykelförening
Att cykla i grupp

Att cykla i grupp sparar energi, luftmotståndet minskar med ca 25-35 % när du ligger bakom en annan cyklist. Är gruppen stor kan det minska ännu mer.

 

För att cyklingen ska gå så mjukt som möjligt utan några hastiga fartsänkningar så bör man undvika att använda bromsarna allt för mycket, att få ett jämt tempo är att eftersträva då det minskar olycksrisken och gör hela resan betydligt behagligare. 
Om du som ligger på rulle märker att du tenderar att rulla ifatt cyklisten framför dig så är det bättre att, istället för att bromsa, sträcka på kroppen och öppna upp torson så att luftmotståndet bromsar dig istället.

 

  • Ligg inte omlott - Undvik att hamna i farligt läge där ditt framhjul passerar och hamnar bredvid i stället för bakom bakhjulet på framförvarande cyklist. Då finns det det risk att hjulen stöter ihop och det räcker med en lätt touch för att orsaka en krasch.
  • Detta gör vi bara när vi ligger sist i klungan - Dricker, äter, sträcker ryggen, spottar, fräser, osv. 

 

Den eller de som ligger först är gruppens ögon - upprepa tecken bakåt

När man kör i grupp är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, för dem som ligger i mitten eller bak i gruppen att se om det t.ex. kommer ett hinder i vägen. Därför är det extremt viktigt att den eller de som ligger först varnar bakomvarande cyklister i god tid. De som ligger bakom och då ett ansvar att upprepa varningen bakåt i gruppen så att alla förstår vad som är på gång. 

Detta görs med handtecken i första hand och tumregeln är att ALLTID upprepa tecken som den cyklist framför dig gör så att dem som ligger bakom får samma information.

 

På samma sätt ska röstkommandon upprepas framåt

 

  • LUCKA - Om kommer lite på efterkälken, och det räcker med 1,5 cykellängd, ropa Lucka. Gruppen ska då slå av något på takten så att luckan kan täppas igen utan att någon behöver jaga. 

  • KONTAKT - Efter en lucka, och detta kommando kan även användas efter en skarp kurva eller korsning, när du är ifatt gruppen, ropa Kontakt. Då vet gruppen att luckan har täppts igen. Här är det viktigt att gruppen inte ökar farten igen så att en ny lucka uppstår direkt. 

  • STOPP eller HAVERI - Vid punktering, kedjeproblem eller annat som gör att man behöver stanna. Gruppen stannar då vid närmast lämpliga ställe och någon/några hjälper den som har problem. (Undvik att ropa Punka vid punktering eftersom det i fartvinden låter väldigt likt Lucka.)

  • BIL BAKOM - Om ett fordon vill passera men har svårt att få plats eller om passage kommer ske nära våra cyklister. Ropa Bil bakom. På så sätt är gruppen beredd och kan "tighta" till sig om det behövs.

Håll ut och håll igen

Vid omkörningar, oavsett om det gäller andra cyklister eller fordon av något slag, skall de två första hålla ut tills hela hindret är passerat och hela klungan hunnit förbi. 

 

Efter att man passerat en korsning, skarp kurva, rondell eller liknande är det viktigt att hastigheten hålls igen tills den sista cyklisten passerat hindret. Annars blir effekten ett “gummiband” och det skapas luckor mellan cyklisterna. 

Tecken på vägen


Sväng höger – höger arm utsträckt till höger
Sväng vänster – vänster arm utsträckt till vänster
Ett led – en uppåtsträckt hand med ett finger i luften
Två led – en uppåtsträckt hand med två fingrar i luften
Rondell – en uppåtsträckt hand med ett finger i luften som gör en cirkelrörelse

Hinder

Peka mot vägbanan för att varna för ett hål, glassplitter, brunnslock eller liknande hinder som finns i vägbanan åt det håll handen pekar. Vid ett litet hinder pekas ett finger mot hindret.

Väj / Sidohinder

Klappa på baken på den sida som hindret finns. Sådana hinder kan vara till exempel parkerade bilar, långsamma cyklister, mötande gångtrafikanter eller en refug.

Varning

För armen fram och tillbaka bakom ryggen för att varna för hinder eller skada som går tvärs över vägen. Kan vara att vägbanan är uppgrävd eller att en järnväg ska passeras.

Sakta ner

Visas genom att ”pumpa” handen upp och ner, som om den studsade en basketboll, med handflatan nedåt vägbanan. Då är det dags att sänka farten.

Stanna

Behöver cyklisterna bakom sänka farten och göra sig redo för att stanna? Sträck upp handen!

 
Våra sponsorer