Hoppa till sidans innehåll

Landsvägsträning med Spårvägen


 Spårvägsmotionärer uppe i Gaucin

Landsvägsturerna och träningen sommaren

 

Allmänt

 
Träning på landsväg vi bedriver är huvudsakligen en motionsverksamhet, men många medlemmar tar ändå steget att tävla . Titta gärna på vår Tävlingssida om du vill veta lite mer om det.

Följande är vad som gäller för vår motionsverksamhet på landsväg

Med början på våren samlas vi på söndagar kl 9:00 utanför klubblokalen i Källbrink för gemensam träning i olika grupper. Något senare på våren startar vi teknikträning på torsdagar med samling kl 19. Plats varierar. Se i aktivitetskalendern här på hemsidan. Spårvägsmotionärernas motto är oavsett grupp att alla ska kunna hänga med, ingen blir lämnad efter! Vi som kommer att hålla igång gör det bla för att kunna klara av diverse  motionslopp före och efter Vätternrundan. Exempelvis så är många intresserade av att cykla Siljan Runt, Tre Berg, Skandisloppet, Stockholm Velothon mfl.

  Söndagar är det samlade grupper (Lugna Gruppen, Medelgruppen och Snabba Gruppen) som kör i ett tempo som anpassas efter deltagarna, det viktigaste är det sociala och att vi har kul på cykel ihop.

 Torsdagar är det en enda grupp som tränar backintervaller, tempo eller annan flåsträning som vi kan göra tillsammans. Eftersom vi kör samma backe upp och ner (eller samma temposträcka fram och tillbaka) så kan alla oavsett nivå vara med. Det brukar vara väldigt roligt och uppskattat, ungefär som spinningen under vinterhalvåret.

Ledarledda träningar på sommaren brukar pågå fram till semestertider och återkomma i mitten av Augusti fram till och med September. Även övrig tid sker mycket gruppträning men främst spontant och utan utpekade ledare. Funbeat är vårt främsta forum för att annonsera spontana träningsrundor.

Lugna Gruppen
Här förväntas deltagarna ha riktiga racercyklar men tempot är ändå mycket lugnt och rundan blir kort, kanske 4-5 mil i början av säsongen. Även här hålls tempot stadigt, det ser ledaren till. Om någon kommer på efterkälken så ser ledaren till att sänka farten så att alla trivs. Social cykling är mottot. Medelhastigheten brukar ligga på 25-27 km/h. Lägre fart i början på säsongen & lite högre vartefter säsongen fortskrider & deltagarna blir mer tränade.

Medelgruppen
Denna grupp brukar normalt vara den största. Här deltar normalmotionären som kanske har hållit igång med spinning eller annan träning under vintern. Farten blir lite högre och sträckan lite längre än i de andra grupperna, kanske 6-7 mil i början av säsongen. Tempot kan drivas upp ibland men ledarens roll är att se till att ingen blir avhängd. Medelhastigheten brukar vara 27-30 km/h. Det är samma här att tempot brukar stegras vartefter säsongen fortskrider. Är det många deltagare så brukar medelgruppen delas upp i flera grupper där åtminstone en kör lite lugnare.

Snabbgruppen
Detta är gruppen för de mer rutinerade och tränade cyklisterna som vill köra hårdare än i normalgruppen. Du ska vara väl insatt i klungkörning och kunna alla regler som ett rinnande vatten. Ledaren förväntar sig att alla visar tecken vid ojämnheter i vägbanan och andra hinder. Dessutom att alla behärskar dubbla och enkla led och vad som gäller. Här körs det fort men disciplinerat, med andra ord. Det läggs ibland in en och annan mer eller mindre spontan fartsträcka. En klassiker i de sammanhangen är de sista kilometrarna innan Rosenhill, där det kan bli en liten minitävling för att se vem som hamnar först i kön till godsakerna i fiket. Medelhastigheten är minst 30 km/tim. Även för snabbgruppen gäller Spårvägsmotionärernas grundpelare att vi inte hänger av folk!

Vätterngrupp
Inför Vätternrundan händer det att det bildas grupper som vill träna tillsammans just inför detta lopp och också träna intensivt tillsammans som grupp för att nå ett gemensamt mål. Här läggs extra fokus på effektiv klungkörning och uthållighet på långa lopp och att träna tillsammans inför loppet. På Vätternrundenstartar dock cyklister från de andra grupperna också. Många Spårvägare har kört tio eller fler rundor och kan dela med sig av sina efrarenheter till dig som kör för första gången. 

Sommarträning semestertid

Under sommarsemestertider sker normalt inga ledarledda turer utan träningen sker på eget initiativ. Oftast samlas många ändå under söndagarna kl 9:00 från Källbrink. Många gånger sker träning även på andra tider och information om dessa lägs då upp på Spårvägens FunBeat forum.

Uppdaterad: 05 JAN 2018 09:04 Skribent: Lars Ervik
Epost: This is a mailto link

logo_nyttmonster_medtagline

 

IcePower logga

Ekströms Plåt logga

 

 

Trimtex

 TCM

Pedalogerna logga

 

 

Postadress:
Spårvägen CF - Cykel
c/o Roger Johansson, Majvägen 3, 123 52, Farsta
12352 Farsta

Besöksadress:
Gamla Stockholmsvägen 87E
14102 Huddinge

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info